fredag 7 november 2008

American pancakes

I samband med valet lagades det American pancakes på Efter 10 i tv4. Jag blev jättesugen, men tanken föll bort då. Men så nu när jag vaknade fick jag värsta ingivelsen.
- Today is the pancakeday!!

Så fram med alla ingredienser (minus bikarbonat - vam sjutton har bikarbonat hemma???) och sen bytte jag ut filmjölken mot mild lättyoghurt, men det kan väl inte vara någon skillnad. Sen var det bara att ställa sig och vispa äggvita. För hand. Tog en stund, men det fick det vara värt. Det är ju ändå den stora pankaksdagen. Visp, visp!

Fram med panna, smör och let's stek!

Första pannkakan blev.... kolsvart. Inte så kul. Men skam den som ger sig. Ner med värmen. Nästa pannkaka blev mörkmörkmörkbrun... Skit oxå!!

Men sen började det gå bättre och resultatet ser ni här. Inte helt fel va? Och goda blev dem!

Nu har jag bara ett enda problem. Det luktar bränd amerikansk pannkaka i hela lägenheten. Inte lika gott som när man var sugen på just pannkakor. Men jag kunde inte fatta - varför det alltid luktar bränt, trots att jag har fläkten på full fräs?? Så tittade jag upp i taket mitt i stekningen och upptäckte att där fläktröret skulle ha gått upp så var det bara ett stort hål...
Så nu- tvärdrag!

1 kommentar:

Mahsa_in_NYC sa...

Hallo Laiza! Vad fina pannkakorna blev! Och vad duktig du är som tränar, kan i egenskap som läkare tyvärr påstå att det inte e heeelt säkert att du kommer orka mer på wallmans, för ärligt talat tror jag att din kropp säger ifrån för den mår kanske inte så bra att dansa och röra på sig så mycket och så ofta som den nu gjort under ganska många år, och gärna kvälls/nattid då kroppen egentligen behöver återhämta sig. men hoppas d hjälper! Min kropp mår piss av motsatta skäl, den har rört på sig på tok för lite! :) puss