tisdag 16 december 2008

Obehag & Jordskalv

När jag gick och la mig igår kväll så hade jag en konstig känsla i kroppen och när den kommer så vet jag ofta vad den betyder. Sömnsvårigheter.... Så jag bestämde mig för att läsa litegranna. En timmas läsning blev det. Sen försökte jag sova.

Samma underliga känsla trängde sig på liksom tusen andra tankar. Kanske berodde det på att mamma, pappa och My möttes av förödelse när de kom innanför dörren igår. Någon eller några hade vänt upp-och-ner på hela huset i jakt på smycken och pengar. De fick order av polisen att inte vidröra något tills dess att specialgruppen skulle komma morgonen efter (värsta CSI-scenariot) så de fick gå och lägga sig i all röra igår kväll.

Så de tankarna trängdes med tusen andra funderingar inatt. Jag vände mig, vred mig och försökte att tänka på absolut ingenting, men det gick helt enkelt inte. Så upp med boken igen. En timmas läsning till.
Sen blev det lite mer vridande och vändande men till sist var jag tvungen att gå upp. Då var klockan 02.50...
Jag gjorde varm mjölk med honung (har ett vagt minne av att jag fick det som liten när jag inte kunde sova) och tog en knäckemacka. Sen skrev jag ner alla tankar och funderingar i hopp om att de kanske kunde trängas på pappret istället för i min hjärna... sen var det dags för ett nytt försök. Till slut somnade jag...

Men 06.20 väcktes jag igen. Av att hela sängen, garderoben och faktiskt hela lägenheten skakade. Jag fattade ingenting. Drömmer jag??? Men det gjorde jag inte. Det var riktigt obehagligt och känslan som spred sig i kroppen under de sekunderna kommer jag aldrig att glömma. En kvart senare ringde Patrik och undrade om jag var okej... och det var jag ju.
Okej och klarvaken. Så det var bara att kliva upp, tända ljus, ta med sig täcket till soffan och sätta på Nyhetsmorgon för att bli lite klokare på vad som egentligen hade hänt. Och nu har jag lite mera kött på benen. Detta är vad jag har fått veta...
  • Jordskalvet uppmätte 4,7 på Richterskalan
  • Epicentrum för skalvet fanns ungefär 10-15 km nordost om Ystad
  • Vi har inte haft en liknande skalv i Sverige sedan 1904
  • Kännbara efterskalv upp mot 3,5 på Richterskalan är att vänta inom de närmsta dagarna
  • Senaste märkbara skalvet i Sverige var i Skövde 1986, men det var mycket, mycket litet.
  • Inbrottstjuvar är dumma och ska buras in...

Så med facit i hand var det inte så konstigt att jag gick till sängs med obehag igår. Först inbrottet och sedan ett jordskalv... God Morgon Sverige!

5 kommentarer:

Fredrik sa...

Fy fabian för inbrott, det är verkligen en vidig känsla när någon har gått igenom ens saker. Man känner sig smutsig på något sätt. Och skalv på det:(

Liza sa...

ja, fy bubblan... ingen bra start på tisdagen...

Sara Persson sa...

Jordskalvet måste jag sovit djupt bort :-( men har ett vagt minne om att jag drömde och hörde ett högt pang.. men jag vet inte...

Stackare, ingen sömn är tufft! Håll ut, en vecka till!

Anonym sa...

Hörde om jordskalvet, usch! ännu en sak som sker i Sverige som man alltid tänkt att: det händer inte här. Inbrott är heller ingen hit, verkar pågå i de flesta städer just nu. De har gjord en rajd i Trollhättan under två månader men min familj har klarat sig. Hoppas inte några värdefulla saker försvann för dem.

Anonym sa...

Liza, jag blir alldeles chockad ang inbrottet..
Kram
Maud