torsdag 25 december 2008

Julafton!

Vi har ett väldigt treditionellt julfirande i vår familj. Allt är som det alltid har varit och det är just därför man längtar hem till denna underbara högtid. I år fanns det dock ett skiljetecken från föregående år.... Och det var första punkten i denna följande lista. Men från och med i år blir det tradition, och det känns underbart...

  • Dagen började kl. 10.oo med att My och jag deltog i gudtjänsten på Dalhem, som är ett äldreboende här hemma i Dalsjöfors. Vi fick sjunga två sånger - inledande och avslutande, och för första gången så infann sig riktig och väldigt äkta julkänsla. Att få ge två sånger till dessa gamla människor var underbart. Vilken start på julen!!
  • Efter detta åkte jag och My till kyrkogården för att önska vår farfar God Jul...

  • Sen bar det hem till farmor för att hjälpa henne med det sista inför den stundande jullunchen...
  • Strax efter kl 13 rasar släkten in. Peter, Susanne, Stina & Oskar... och så mamma, pappa, jag, My och farmor förstås. Som vanligt bjöd farmor på dopp i grytan, grönkål och allehanda julsmaskens. Inget är som farmors julbord. Det kan jag lova!!
    Där satt vi och åt, pratade och skrattade tills klockan slog 17...

  • Då var det dags att bege sig hem till mamma och pappa. Där skulle alla paket, från alla familjer läggas under granen och sedan tillsammans med glögg coh hemmagjort godis delades alla klappar ut. I år utav mig faktiskt... utan tomteskägg till allas lättnad...

  • Sedan var det dags för öppnandet. Detta sker enligt tradition i tur och ordning - en och en. Detta är superkul, det tar en stund, men det är verkligen värt det...

  • Således stundar julmiddag. Nu vankas ett annat slags julbord. Nu är det sill, ål, paté, skinka och annat mums som ska tryckas ned i den nu alltför svullna magen... men gott är det. I år stod My för efterätten. Risgrynspannacotta med glöggkokta päron, det ni!

  • Nu är det dags för julklappspelet och i år kan jag säga att trisslotterna vansinnigt heta. Själv vann jag i år en äggkopp och biobiljett. Inte helt illa!!
  • Sedan kom favoriten och den avslutande punkten. Midnattsmässan i Toarps kyrka. I år hade jag den stora äran att få sjunga och det var mäktigt värre. Hela kyrkan var proppfull och när jag fick sjunga "Himlen i min famn" vid 00.15-snåret var julen komplett.

    God Jul och en ännu godare fortsättning allihopa!!!

2 kommentarer:

Sten Vasseur sa...

Mysigt ni haft det! risgrynspannacotta och glöggpäron! - jag säger som ni andra- WOW! oh my god, vad gott det lät! ligger det i släkten att pyssla och göra fantastiska godsaker. Såg att alla hade gjort fina paket hihi matchade allihop hihi. ha en 3-vlig jul! kram stenen

Mahsa_in_NYC sa...

Hej gumman! Vilken fantastisk julafton du hade! Själv har jag skrivit mitt sista inlägg i min blogg, är tyvärr alldeled lat för att vara bloggmänniska, men jag ska nog uppskatta att kika förbi din blogg då och då, kul att få detaljerad info och uppdatering om lilla lizas liv! :) puss å kram och see you snart!
Din amerikanske vän ;)