onsdag 6 oktober 2010

Tacksamhet...

Och det är precis vad jag känner nu. Bara det. Tacksamhet. Innan filmen gick jag och tog en klass på gymmet. Flow kallas den. Det är en kombination av Tai Chi, Yoga, Pilates, dans och kampsport. Klassen utövas till lugnande musik, nästan likt ett mässande och allt handlar om fokus, styrka, balans och lugn. Tända ljus fanns i hela salen och när jag såg mig omkring märkte jag att Rickard och jag, tillsammans med intsruktören, hörde till de yngsta deltagarna. Resterande var män och kvinnor i övre medelåldern. Det fann jag lugnande, jag vet inte varför. Men så var det. Med den här fantastiska klassen som grund satte vi oss i biosalongen och resten... resten är. Det bara är.
En av replikerna som sades var " Ödeläggning ger förvandling " och det stämmer. Förra året hade jag ett långt samtal med en väldigt klok kvinna. Hon sa till mig att förändring är bra. För dig, Liza kommer förändringen alltid att vara bra. Hur tuff den än må te sig. Och hon fick rätt. Det är precis samma budskap som i filmen. Ur askan föds något annat. Något bättre. Ur händelser föds konsekvenser, ur konsekvenser, kunskap och ur kunskap, förändring. Händelsen kan mycket väl ha varit ödeläggning, likaså konsekvensen. Men ur den och det kommer en förvandling. Och det är en bra sak. Så ikväll tänker jag på vad jag är tacksam över och det är så mycket. Min familj, mina fantastiska vänner, min yrke, mina möten, alla ni som berikar mitt liv. Allt uppslitande som har hänt. Jag är ändå tacksam, för just de. För utan en ödeläggning hade jag aldrig suttit här, med de här tankarna.
Imorgon klockan 07.30 kommer jag att befinna mig på en yoga-klass, fortfarande tacksam...
Godnatt och sov gott allihopa...

Inga kommentarer: