lördag 11 juli 2009

Starka, härliga kvinnor!!

My och farmor i julas...

Vilken härlig kväll jag har haft... Oj, ja herregud... Jag började med en riktig powerwalk runt Skänstad, mitt absoluta favoritställe i Dalsjöfors. Långsträckta ängar, åkrar, vackra hus, hästar, grusväger, doften av sommar... Där finns en enorm jordgubbsodling med självplock... Jag har aldrig gjort det, alltså plockat jordgubbar, men det känns som att denna sommaren kommer det att ske. Som så mycket annat... Det händer så mycket. I mig, runt omkring mig... överallt. Det är omtumlande och upplyftade... minst sagt. Men en sak är säker, det som händer, allt som händer, för mig framåt...
Promenaden slutade hos min bästa väninna, en vän jag har haft sedan jag föddes. Hon har följt mig, varit min gudmor, passat mig, tröstat mig och skrattat hjärtligt med mig. Igen kan skratta så gott som min farmor. Hon är så speciell. Och att spendera en lördagskväll med henne och en flaska Peter Lehman Shiraz gör inte bara gott för smaklökarna utan också för själen... Underbara farmor, 89 år och min allra bästa vän... Vi pratade om kärlek och andlighet ikväll. Det är så givande att prata med henne om vissa saker. Hon har så mycket erfarenhet...

När vi sedan knäppte på TV'n fick vi se en annan härlig krutgumma, nämligen Kerstin Dellert. Den kvinnan är en primadonna av klass. Hon är så snygg, parant och faktiskt riktigt läcker. I en intervju nyligen sa hon något som jag kommer skratta mycket åt framåt och som vittnar om att hon verkliegn ser till att njuta av livet och fullkomligt skita i att livet faktiskt tickar på -
"Jag kan läsa på löpsedlarna att mitt sexliv aldrig har varit bättre... och ja, jag är beredd att hålla med"
Märk då att kvinnan i fråga är över 80 år och gift sedan 40 år tillbaka med en 20 år yngre man... En primadonna och en sann förebild... Fantastiskt!
Och när jag nu kommer hem får jag ett telefonsamtal från vänner som jag varken träffat eller hört av på säkert sju eller åtta år, och på tisdag ska vi ut och äta... känns ofattbart, men underbart!
Och som grädde på moset lyssnar jag nu på en annan, lik både min farmor, mamma och Kerstin Dellert, vansinnigt stark kvinna - Sanne Salomonsen. Hennes nya album Unico är helt otroligt bra... Jag har precis bestämt mig för att börja sjunga på danska... "Overgir Mig Langsomt" är grym... vilken kväll... Nu ska jag packa min väska, imorgon åker jag till Stockholm och låter mig inspireras av Britney...

Inga kommentarer: