torsdag 16 juli 2009

Detox...

Jag köpte en bok idag - Detox!
Det låter lite glatt tycker jag... hela ordet är liksom piffigt på något sätt... Ja, i alla fall... Jag har bestämt mig för att börja en utrensning... Ni vet en sådan där utrensning som man kan ha i en källare där det samlats för mycket bråte eller på en vind där man knappt kan ta sig fram för alla lådor, lådor som man inte har en blekaste aning om vad de innehåller...
En sådan utrensning ska jag ha. Från måndag. I och med mig själv. Och det är inte bara något jag säger som en undanflykt för att slippa börja imorgon, men måndag är en bättre dag helt enkelt...

Jag ska detoxa kroppen, men jag ska också försöka detoxa mitt sinne och min själ, i den mån jag kan. Hela jag behöver en rejäl utrensning. Så nu ska jag i alla fall försöka att utföra allt detta någorlunda samtidigt.
Jag kommer att äta enligt en strikt diet, men bara i 14 dagar, för att rensa kroppen på slaggprodukter och vätska som samlats lite här och där... Det kommer bli tokjobbigt, men jag känner att jag måste rivstarta annars blir det liksom ingenting av någonting... Jag känner mig alldeles för trött och hängig, för svullen för disorienterad. Så nu ska de verkligen ske. Jag har faktiskt inget val. En riktig detox...

Sen är det sinnet och själen. Det blir svårare. Det finns ingen riktig handbok i ämnet. Det har varit ett händelserikt år, på gott och på ont. Jag har tagit tusen beslut och haft tankarna åt alla håll... Och nu måste jag ge mig själv en chans att samla ihop mitt egna jag. Börja hitta fokus. Skriva ner mina mål, drömmar och ambitioner. Vad jag verkligen vill. Se över vad jag har och vad jag kan göra. Hitta mina sanna glädjeämnen och rensa bland sådant som stressar mig... Försöka hitta en sinnesro, hitta andlighet, ett fokus, en väg... Prioritera och välja... Jag måste börja välja för jag är så trött på att alltid välja bort mig själv... Jag vill försöka vara min egen prioritet. Börja med yogan igen.

Jag vill rensa och jag vill börja om. Hitta det som är viktigt och sluta försöka leva ett liv - bara leva det. Jag har citerat så mycket på den här bloggen det senaste. Citerat och älskat alla textrader, för att så som Coelho skriver, så skulle jag vilja ha förståndet att tänka. Och det är dags att börja leva efter allt jag läst. Jag kan inte skylla mitt liv på någon annan. Allt handlar om mina beslut och mina vägar. Jag väljer mitt liv. Och jag vill leva fullt ut. Jag vill vara lycklig och harmonisk och jag vill utevecklas varje dag. Andligt, mentalt och fysiskt... Det är vad jag vill. Jag vill inte svika mig själv igen. Så får det inte bli. Jag vill leva - nu och här ... för livet är så otroligt fantastiskt... så på måndag börjar jag och jag ser fram emot det...

”Gud giv mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden.”

Inga kommentarer: