söndag 12 juli 2009

Jag har åkt karuseller på Grönan!

Ja, det är sant! En gammal trotjänare till Liseberg har nu bytt stad för en stund och beträtt okänd och oprövad mark. Jag har för första gången i mitt liv varit på Gröna Lund och åkt allt jag ville åka. Visst har jag strosat runt lite inne på området förut, men jag har aldrig köpt ett åkband och faktiskt åkt! Jag älskar ju de - åka karuseller och skrika och skratta om vartannat, det är så vansinnigt befriande och härligt. Blir så glad av de!
Så när Emma messade mig idag och frågade om jag inte va sugen, så kunde jag knappt hålla tillbaka min glädje. Givetvis skulle vi på Grönan!
Och väl på plats var det precis lika kul som jag förutspått. Har nästan lite ont i halsen nu av allt skrattande som liksom kommer på beställning så fort jag sätter mig i en berg-och-dal-banevagn... Ni som hört mig skratta lös vet hur de låter... de är... högt...
Och så har det låtit hela kvällen lång. Jag kan inte hjälpa de, jag blir bara helt ... upprymd av hela nöjesfältkänslan ... den är magnifik.
Och stackars Emma... Vi åkte Blå Tåget. Ja, jag vet. De är en skräckistunnel för barn. Och för vissa vuxna också verkar de. jag är ju så vanvettigt lättskrämd, så jag klamrade mig fast i hennes arm och utstötte små och stora ljud när allehanda plastmonster dök upp i den mörka tunneln... Jag kan ju inte gå Gasten på Liseberg heller. Är nog portad numera, tror jag. Höll på att lappa till en av skådisarna sist jag gick - " DU RÖR INTE MIG!!!!!" och sen pötte jag honom... bara lite...
Men vi skrattade gott åt Blå Tåget. De va lätt den roligaste skräckfärden jag åkt på...

Men, jag är ledsen Stockholm, Liseberg är bättre... det kan vara för att jag är hemkär, det kan vara för att jag älskar Göteborg, det kan vara för alla min barndoms sommrar med jättestora polskagrisnappar och sockervaddsdränkta, kladdiga små händer... men Liseberg är liksom... hemma, och faktiskt lite bättre...
Och Jul på Liseberg är det allra bästa...
Då njuter jag... Julälskare som jag är. Alla ljusen, skridskor, varm choklad och alla härliga, glada och julmysiga människor... När jag en dag får egna barn ska de få gå på Jul på Liseberg varje år. Vi ska köpa julostar och julkorvar och vi ska klappa på renar och värma oss i lappkåtorna. Sen ska vi strosa omkring och dricka glögg och varm choklad... Prova roliga pälsmössor, äta renskav och till slut vända ansiktena uppåt för att se på alla stjärnorna, bara ta in känslan... Fick ni lite julkänsla nu? De fick jag... mitt i juli.

Hur som helst, jag älskar nöjesfält, jag blir lycklig inombords... de har varit en fin kväll...

Inga kommentarer: