fredag 3 juli 2009

Karlavagnen...

Sitter just nu i lägenheten i Helsingborg och tittar på mitt hem... ett hem som är mitt tills måndag. Sen är i alla fall planen att alla flyttlådor ska vara packade och jag ska vinka farväl till Helsingborg... för ett tag i alla fall... man vet ju aldrig om man kanske en dag flyttar tillbaka... och hälsa på lär jag göra flera gånger om. Jag hyser en stor kärlek till den här stan...

I bilen på väg ner hit satt jag och lyssnade på ett av mina absoluta favoritprogram på radio - Karlavagnen... bannar mig själv lite för att jag inte lyssnar oftare. Det händer nästan bara om jag åker bil sent på kvällen, men då lyssnar jag alltid... Det berättas alltid starka, vackra och gripande historier...
Ikväll ringde Gösta in till programmet. Han hade i april månad fått bekedet att han hade prostatacancer och att den spridit sig en bra bit upp i skelettet. Läkarna sa, att det finns inget att göra... Gösta fick bromsmediciner och en tidsfrist och fick börja se på livet på ett nytt sätt.

Han ringde in för att uppmana oss alla att ta vara på alla våra dagar, för att varje dag är en gåva... Han berättade om hur han levde, att han fick nytt syre genom en blogg han startat, och att han hade accepterat sin dom. Fyra år tidigare hade hans sambo dött i lungcancer och ytterligare flera år tidigare hade hans båda föräldrar också gått bort i samma sjukdom...

Att Gösta ringer in till SRP4 den här torsdagskvällen och berättar sin historia på ett så harmoniskt och fint sätt, sätter allt i ett glasklart perspektiv. Att fånga dagen är inte bara ett talesätt. Det är den största sanningen!
Vi lever - just nu och just här! Ingenting kan vara viktigare än just de... Sov gott...

1 kommentar:

Anonym sa...

Carpe diem!
Fånga dagen det är precis det man skall göra....
Kram på dig Liza, hoppas du är utvilad efter att ha laddat batterierna i stugan.
Puss
Maud