fredag 3 juli 2009

Paustext...

När man packar ner i flyttlådor precis så som jag gör just nu, kan det hända att man får så tråkigt att man ibland tar sig, unnar sig, en paus, eller två, eller tre... Strunt samma. Nu har jag en av dessa... och jag skulle vilja dela med mig av en text. Igen. Det blir mycket sådant nu, jag vet, men jag läser så mycket som är bra just nu och vill dela med mig...
Boken jag tar mig igenom heter "Elva minuter" och är skriven av Paulo Coelho, som nu mera tillhör topp5 på min favoritförfattarlista... Boken handlar om en prostituerad ung kvinna från Brasilien och hennes väg både från och mot den sanna kärleken... Boken är även på sina ställen snudd på erotisk, eller ja, snudd på. Den är erotisk bitvis, men det är smakfullt beskrivet på något sätt... Bra. Genom boken får man följa den unga kvinnans dagboksanteckningar och här följer ett referat, som jag tycker kan lämnas fritt för tolkning...

"Idag när vi gick utmed med sjön, på den här märkliga Santiagoleden, kastade mannen som var med mig - en konstnär med ett annat sorts liv än mitt - en sten i vattnet. Där stenen föll i uppstod små ringar som utvidgades och blev större, tills de nådde en and som råkade simma förbi och inte hade ett dugg med stenen att göra. Men istället för att bli skrämd av de oväntade vågorna började den leka med dem.
Några timmar tidigare hade jag gått in på ett café, hört en röst, och det var som om Gud hade kastat en sten just där. Vågorna av energi träffade mig och en man som satt i ett hörn och målade en tavla.
En konstnär som målar vet när han träffar en modell. En musiker vet när hans instrument är välstämt. Här, i min dagbok, är jag medveten om att en del meningar inte är skrivna av mig, utan av en kvinna full av "ljus", som är jag men som jag inte vill erkänna.

Jag kan fortsätta på det här sättet. Men jag kan också, som anden på sjön, roa mig och bli glad åt vågen som helt oförmodat kom och skapade oro i vattnet.
Det finns ett namn för denna sten: passion. Den kan förklara skönheten i ett flammande möte mellan två människor, men den gör inte bara det. Den finns i upphetsningen över det oväntade, i viljan att göra något med glöd och i övertygelsen om att man kommer att kunna förverkliga en dröm. Passionen ger oss tecknen som vägleder oss i livet - och det är upp till mig att försöka tolka dessa tecken.
Jag skulle vilja tro att jag är förälskad. I någon som jag inte känner och som inte ingick i mina planer. Alla dessa månader av självkontroll, av förnekad kärlek, har resulterat i raka motsatsten: jag låter mig hänföras av den första människan som ger mig annorlunda uppmärksamhet.

Och om det är så har jag, även om jag redan har förlorat honom, vunnit en lycklig dag i mitt liv. Och med tanke på hur världen ser ut är en lycklig dag nästan att betrakta som ett under."

På bokens pärm står med kraftiga bokstäver ett citat hämtat ur texten
"Om jag inte tänker på kärlek, är jag ingenting", Just den meningen följer kvinnan genom hela boken...

Inga kommentarer: