fredag 19 september 2008

Avsmakningstjofräs!

Igår hade vi avsmakning på Wallmans. Vi skulle testa alla menyerna för att dels kunna sälja in maten och dels kunna tala om för de "förbeställda" gästerna vad de faktiskt äter. Jag har längtat lite efter den här dagen, för jag har faktiskt inte haft en aning om vad någonting har varit.
Jag har kunnat skilja på kycklig, fisk och kött, men där stannar det. "Ursäkta fr. Servitris, vad är detta för en rätt? - Ja frun, det är kyckling...." Sen har jag bara lett ett stort leende och hoppats på att gästerna inte ska fråga mig något mera. Jag har babblat på om kleti och pleti till förbannelse för att slippa visa mina icke-existensiella kunskaper gällade maten.
Sen ska det även erkännas - jag har varit en smula nervös för om den faktiskt är god. Showkrogsmat brukar ju vara lite nja.... nje.... njo... men jag blev överbevisad.
Maten på Wallmans Helsingborg är fantastisk! Det kan jag faktiskt skriva under på. Ryggbiffen var kalas och Hälleflundran (ni hör -jag vet vad det är för namn på grejjerna nu) bara smalt i munnen.
Jag studsade runt som aldrig förr och talade om för Gud och alla människor vad de åt. Jag var i gasen att tala om för alla hur gott detta egentligen var, så att de verkligen förstod att detta var grymmekycklingen, att det var fantastiska råvaror som användes och att det inte fanns ett halvfabrikat så långt ögat nådde.
Det blev med ens mycket, MYCKET roligare att jobba. Kunskap är makt och makt (mat) är gott!

Inga kommentarer: