lördag 12 september 2009

Popkorn är avgjort... en känsloresa som verkligen känns...




Det har varit en fantastisk dag. Jag är så himla stolt! Vilka härliga och fina talanger jag har fått ha den stora äran att presentera i Kungsträdgården idag. Alla, var och en av de tio som gick vidare från gårdagens final var unika och fantastiska. I den slutliga finalen fanns Nadja Juslin, en tjej med extrem potential som jag har fått följa under många år. Hon blir bara bättre och bättre och om utvecklingen fortsätter så här kommer hon bli ett namn att räkna med på den svenska schlagerhimlen om ett par år. Malin Johansson från Borås fanns också med och slutade på en andraplats. Den här tjejen har ett fantastisk närvaro och det faktum att hon tävlade med egen låt och själv ackopagnerade sig själv på piano gör bara allting bättre. Hon är en helt egen produkt och fullkomligt unik. Jag blir stolt över att vara Boråsare en dag som denna...
Men vinnaren, åh, vinnaren... blev en underskön kille - Andreas Wijk från Kungälv utanför Göteborg. 2005 turnerade jag runt Sverige tillsammans med en grupp som hette Caracola. Med oss på denna Semester-Expressen-turné hade vi en barngrupp som faktiskt hette Popkorn. I denna gruppen fanns en tjej som hette Domenique Pålsson, Alice Svensson från fjolårets Idol och den här killen, Andreas. Då var han 12 år och en liten, gullig kille. Vi turnerade Sverige runt och hade en fantastisk sommar tillsammans allihopa. Sedan dess har jag inte sett Andreas.
Förrän nu. Vilken fin kille han har vuxit upp till att bli. Lång, snygg och med en fantastisk och varm utstrålning... Och när han sjöng idag trillade tårarna ned för både AnnaMias och mina kinder. Man blir så stolt... Det är svårt att förklara. Men jag, och framförallt AnnaMia har fått följa de här tjejerna och killarna i så många år och att se utvecklingen som sker för varje år är ett sant lyckopiller. Man blir stolt, rörd och alldeles varm inombords.
Jag är så tacksam att jag får syssla med det här. Det är ett sant privilegium, och det menar jag från djupet av mitt hjärta.

Andreas vann idag och att se honom förlöste en massa härliga känslor. Jag blev så glad över att se honom igen, efter alla de här åren... Jag kan inte gratulera dig nog. Du har en röst som verkligen berör och man tror på varje ord du sjunger, för Du tror på varje ord du sjunger... Vilken fantastisk resa...

3 kommentarer:

Anonym sa...

åh, liza du gör mig så glad. :) Det var riktigt roligt att träffa dig idag. Hoppas vi ses snart igen..

kram Andreas.

Liza sa...

Det gör vi! Du var fantastisk idag och nu ska du bara njuta av din seger. Tack så jättejättemycket för ditt framträdande idag! Precis som jag skrev blev både AnnaMia och jag väldigt berörda.. Vilka härliga dagar vi har haft, eller hur Andreas? Stor kram till dig =)

Unknown sa...

Dom har varit helt perfekta! :)
kramar!