lördag 12 februari 2011

Melodifestivalen ikväll, min syn på saken...

Brolle, 7 days and 7 nights - Han sjunger ju mysigt den där Brolle och han har en lugg som är större än min, den morgon när jag sovit oroligt och mojsat in huvudet mot kudden hela natten. Låten är svängig. Lite 60-tals-dansband... Det går nog hem. Men snälla, ge människan antingen en koreograf eller ett mickstativ. Gunga-fram-och-tillbaka-dansen matchar inte skinnjacka och balla stora luggen...

The Monkier, Oh My God - Bara titeln borde passa mig... Det är ju något jag säger ganska ofta. Skön trallallaaaa-låt som man inte får så mycket grepp om via SVTs korta klipp. Men Daniel sjunger bra och med fjärilar i bakgrunden kan ju inte mycket gå fel? Eller?

Christian Walz, Like suicide - Mysig titel... Eh.. ja.. Dekoren är snygg, påminner lite om musikalen Chicago... Vad gäller låten så tror jag att den på de stora hela kan vara bra, men klippet är så kort att man inte hinner få en uppfattning. Kanske, kanske inte? Falsettsång är de i alla fall... Och Christian annammar Dorothy-klackarna ibland. Slår ihop hälsarna tre gånger för att... ? komma hem till Kansas?

Loreen, My heart is refusing me - Loreen har de svårt, det är nog en svår låt... Hon ser ut att lida lite. Låten för mig känns inte så svår... den känns som en en step-touch-på-Stureplandansgolv-låt...

Babsan, Ge mig en spanjor - Jag kan inte vara helt objektiv här, av olika anledningar, så jag hoppar över att tycka om den här ... Men Babsan är ju najs... alltid =)

Anniela, Elektrisk - Anniela hade jag nöjet att leda till seger i hennes allra första talangtävling, Joker 2005. Hon har verkligen växt. WOW!
Elektrisk är en elektrisk schlager helt enkelt. Bzzz, bzzzzz.... Jag hade önskat ett högre tempo dock... Men en schlager, kort och gott. Bara inte Bzzz blir till Zzzzzz....

Elisabeth Andreassén, Vaken i en dröm - Halva La De Swinge-Bobbysocks goes svensk ballad. Det är en smula segt, men Bettan är en kompetent sångerska och hon har en härlig utstrålning. Hon är så mycket melodifestival det går. Hon behövs i den här mixen av folk... Men vinner, nej, det gör hon inte...

Sanna Nielsen, I'm in love - Sanna i en snurrande jättefruktskål med neondetaljer. Discoschlager med en av Melodifestivalens "sanna" inventarier. Hon sjunger riktigt bra. De blir final Sanna!

Så, till final går... Sanna och Brolle ... Kändispoängen (och Brolles lugg) tar dem till Globen ...

Inga kommentarer: