lördag 25 september 2010

Att vända...

Av olika anledningar har jag börjat läsa en massa... Läsa är en tyst och lugnande aktivitet som jag utövar mer av i omgångar. Jag har nu kommit in i en sådan omgång... Har precis läst ut boken "Lyckan, kärleken och meningen med livet" av Elisabeth Någonting... Minns inte i skrivande stund vad hon heter. Boken har jag läst sedan i mars.. Japp, så är de... de var då jag hade min senaste lästopp och sen dess har jag faktiskt glömt bort den. Hittade den av en slump för några veckor sedan och upptäckte med glädje att jag inte läst ut den. Så nu har jag gjort de. Samma bok går dessutom upp på bio i dagarna med Julia Roberts i huvudrollen. Man kan ju se de som en lyckosam slump att jag läser ut boken dagarna innan den ska upp på bio eller så kan man se det som en liten puff från Gud?? jag vet i alla fall hur jag ser de. Var dessutom helt ovetande om detta, filmatiseringen alltså, tills i onsdags då jag läste om alltsammans i en Amelia-tidning ( tanttidning - ja, men va sjutton, den är ju skitbra!! ) Poängen är i alla fall att det är en bok som får en att börja tänka till. Något jag gör ganska mycket just nu. På engelska heter boken "Eat, Pray, Love" och det är precis de som Liz gör hela storyn igenom.
Kontentan behandlar ändå mest av allt delen som handlar om andlighet och balans. Hur man kan förhålla sig till de olika delarna och händelserna i livet. Liz möter Gud på ett alldeles fantastiskt sätt i boken, och nej! Det är är ingen frälsningsbok eller någon övertalningstext till gudsdyrkan. Det är en enkel kärleksförklaring till livet som behandlar något så vackert som andlighet. Och det får en att tänka till. Vart har jag min andlighet?

Boken handlar också lika mycket om hur man väljer att se och ta itu med händelser i livet. Positiva och negativa. För allt handlar ju om de. Inte om vad man har, inte om vad man får utan om HUR man tar de.

Och allt det här fick mig att tänka till. Det är så lätt att negga ihop gällande svårigheter och oförutsedda händelser i livet. Men istället för att se det negativa kan man faktiskt, med lite god vilja, vända på precis allt. Så det ägnar jag mig åt nu. Vända på allt jag någonsin har kännt negativitet över. Och vet ni? Det är så mycket härligare att se möjligheterna som nya val och perspektiv kan ge. Man kan absolut sörja, men bara ett litet tag. Sen är det dags att ta upp allt i dagsljus och se möjligheterna som följer. Meningen som följer med något som kanske just nu känns skit... Och jag lovar. Man kan vända på precis allt. Du har ansvar för ditt liv, dina val och dina möjligheter. Tough shit! Men så är de. Man varken kan eller får skylla andra. I en situation finns ALLTID ett val. Lyssna på hjärtat, själen och magkänslan... och vänd. Det funkar. Jag lovar. Nu vill jag önska alla därute en fantastisk dag. Där jag befinner mig hänger just nu gråa moln över hela himlen, men vet ni? Det gör ingenting. Nu får jag ju chansen att skriva det här. Det hade jag inte gjort om solen hade strålat... och det här var ett härligt inlägg att skriva.

Så lyssna på magkänslan, intuitionen och vänd, eller hoppa, vad vet jag? Men jag VET att det kommer att falla väl ut. Att du kommer landa tids nog, på båda fötterna och till en verklighet som är alldeles underbar.

1 kommentar:

Fredrik sa...

Bra skrivet Liz:) Hoppas det ordnar upp sig med det där, kram!