tisdag 26 juli 2011

För Norge...

Stanna upp i två sekunder. Gör de. Stanna upp och skänk din stund och din tanke till Norge.

Hur är det möjligt? Hur är man funtad när man, under loppet av en halv dag har ihjäl 90 personer? Hur går tankarna och vad är syftet?

Eller vet ni? Skit i vad syftet är. Gå tillbaka till att bara skänka din tanke till Norge.

Den här människan, eller den här tingesten, för det han har gjort är inte mänskligt i något avseende. Den här tingesten är inte värd våra tankar, våra undringar, våra analyser av hans psyke eller våra frågor angående hans beteende. Han är värd vakuum. Bara de.

Och hans största straff är att bli behandlad som luft. Så det är vad du och jag kan göra. Vi kan lägga fokuset på honom i en låda någonstans, låsa och spola ner nycken på toaletten. Lås in honom i en håla och sen lägger vi allt fokus på de anhöriga, på Norge och på det som är mänskligt. Nämligen kärleken.

Så ägna honom inga tankar, inget hat, inget alls. Det enda vi kan göra är att ge honom inget och varandra allt.

Så istället för att ge honom det han helst av allt vill ha, uppmärksamhet, har i alla fal jag bestämt mig för att högaktningsfullt skita i honom och bara skänka mina tankar och min kärlek till Norge och till dem jag älskar.

Så, se varandra, älska din nästa och värna om din egen mänskliga själ ...

Störst av allt är kärleken.

1 kommentar:

Oskar sa...

Fint skrivet och så rätt